دیجیتال مارکتینگ چیه و چرا اهمیت داره؟

خب قبل از اینکه وارد تکنیک‌ها و استراتژی‌های حرفه ای دیجیتال مارکتینگ بشیم، اول بریم سراغ انواع، کاربرد و دلیل اهمیت این نوع بازاریابی!
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • مدت زمان تخمینی مطالعه: 12 minutes

    تعریف دیجیتال مارکتینگ

    دیجیتال مارکتینگ روند فروش محصول یا خدمات از طریق شبکه هایی مثل فضای مجازی، سئو، ایمیل و اپیلیکیشن است.

    اساسا دیجیتال مارکتینگ هر نوعی از بازاریابی است که با استفاده از دستگاه های الکتریکی انجام می شود. چه آنلاین و چه آفلاین میتواند انجام شود، در حقیقت هر دو نوع برای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ کار آمد مهم هستند.

    چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

    بیلبوردها رو یادتونه نه؟ منم!

    یه وقت هایی ، برندهای بزرگ، جنگ بیلبوردی راه اندازی می کنند.

    مثل این عکس که جنگ بینی bmw ,audi را نشان می دهد.

    BMW Audi banner
    بیلبورد BMW و Audi

    یک مورد دیگرش همین الان تهران است! بله! تبلیغات اسنپ و دیجی کالا تقریبا کل شهر را به خودشان اختصاص داده اند.

    خوشبختانه یا متاسفانه، تبلیغات بیلبوردی تقریبا مرده به حساب می آیند.

    بیایید اینطوری حساب کنیم که گوگل و فیسبوک بیشترین میزان درآمد را نسبت به هر شرکت سنتی دیگر دارند چون چشم های بیشتری را کنترل می کنند، به این دلیل است که دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؛ جایی است که توجه در آن حضور دارند.

    دلیل مردن بیلبوردهایی مثل عکس بالا این است که آینده رانندگی کردن به این شکل خواهد شد:

    future cars
    آینده ماشین ها

    هرچند ماشین بی سرنشین  الان مهم هست، اما باز رانندگان باید حواسشان جمع باشد، در آینده همینکه تکنولوژی پیشرفت می کند، هیچ سرنشینی برای نگاه انداختن به جاده زمان صرف نمیکند.

    یه زحمت برات دارم، دفعه بعدی که رانندگی می کنی و دوستت کنارت نشسته یه نگاهی بنداز

    یه لحظه صبر کن

    حتی همین لحظه، به احتمال قوی داره به گوشیش نگاه می کنه.

    پس اگه هیچ کس به جاده نگاه نکند، کی قرار است بیلبوردها را ببینید؟

    یک چیز دیگه؛ میانگین زمان صرف شده در استفاده دستگاه های هوشمند رو به صعود و از آن طرف تبلیغات پرینت شده رو به کاهش است.

    این بدان معناست که زمان زیادی برای فهمیدن مسائل دیجیتال مارکتینگ ندارید قبل از اینکه مجبور شوید دستگاه پرینت خود را برای همیشه خاموش کنید.

    خلاصه دیجیتال مارکتینگ آنلاین

    دو رکن اصلی دیجیتال مارکتینگ میشود آنلاین و آفلاین مارکتینگ، توضیحات کاملتر آنلاین مارکتینگ در یک مقاله جداگانه آورده می شود و الان فقط به زوایای مختلفی که دربر می گیرد اشاره می کنیم.

    آنلاین مارکتینگ هفت دسته بندی بزرگ دارد:

    1- بهینه سازی موتور جستجو گر یا (SEO)

    2- بازاریابی موتور جستجو (SEM)

    3-بازاریابی محتوا

    4- بازاریابی شبکه اجتماعی(SMM)

    5- تبلیغات کلیکی

    6- بازاریابی وابسته

    7- بازاریابی ایمیلی

     در اینجا یک اینفوگرافی عالی از unbounce می بینید:

    digital marketing infography
    اینفو گرافی زیرشاخه های دیجیتال مارکتینگ

    همچنین از این لینک سایت برای شروع یادگیری آنلاین مارکتینگ می توانید استفاده کنید.

    تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

    هرچند این کلمه اوایل سال 2000 محبوبیت پیدا کرد، ولی از زمان قبل تر وجود داشته.

    یه جورایی اگه بخواهیم دقیق باشیم، حدود 100 سال قبل تر.

    ایشان که در عکس مشاهده می کنید اولین دیجیتال مارکتر تاریخ است.

    the first digital marketer
    اولین دیجیتال مارکتر تاریخ/ مخترع رادیو

    اسمشون:Guglielmo Marconi

    چی؟ Marconi

    بله. در سال 1896 اولین کسی بود که انتقال عمومی سیگنال های بی سیم را عرضه کرد.

    این دوستمون رادیو را اختراع کرد.

    همزمان با اینکه 10 سال دیگر ممکن بود طول بکشد تا رادیو به عموم مردم دنیا برسد، سازندگان سریعا متوجه شدند که می توانند از آن برای فروش اجناس استفاده کنند.

    اولین برادکست زنده یک اجرای اپرا بود و حدس بزنید بعدش مردم چه کردند؟

    بلیت اجرا خریدند!

    پس دیجیتال مارکتینگ متولد شد.

    مقدمه ای به دیجیتال مارکتینگ

    4 دسته بندی بزرگ دیجیتال مارکتینگ وجود دارد: آفلاین مارکتینگ اصلاح شده، رادیو مارکتینگ، تلویزیون مارکتینگ و گوشی همراه مارکتینگ.

    آفلاین مارکتینگ اصلاح شده شکلی از مارکتینگ است که کاملا آفلاین ولی اصلاح شده برطبق دستگاه های الکترونیکی است.

    بعنوان مثال اگر رستوران شما از آیپد برای ثبت سفارش مشتریان استفاده می کند، پس تجربه ی آفلاینی مثل غذاخوردن، با دستگاه الکترونیکی اصلاح شده است.

    مردم از فضای مجازی برای اصلاح بازاریابی، دهه هاست استفاده می کنند.

    فقط یادتان نیست چه شکلی، حالا میبنید.

    restaurant

    بعدی رادیو مارکتینگ است، دفعه بعدی که یک دلال ماشین آزار دهنده ی بیش از حد هیجانی، همه کلماتش را داد می زد، از آقای مارکونی(مخترع رادیو) تشکر کنید.

    البته ما مارکتینگ تلویزیون هم نمی توانیم فراموش کنیم، تبلیغات تلویزیون بیش از نیم قرن است که حضور دارند( از سال 1953 بصورت رنگی و بین المللی، ولی قبل آن هم بود)

    و در نهایت بزرگترین و وسیع ترین رشد در بازاریابی آنلاین، با قبول کلی ضربه و شکست، مارکتینگ گوشی همراه است. بیایید جزئی تر بررسی شان کنیم.

    آفلاین مارکتینگ اصلاح شده

    تفاوت یک بیلبورد در یک جایی توی بیابان با یک بیلبورد در شهر نیویورک چیست؟

    سایز آن؟ نوع محصول؟

    جواب سه حرف است: LED

    همه ی بیلبوردهای میدان تایمز در نیویورک الکتریکی هستند!

    digital billboards
    بیلبورد های الکتریکی

    چرا چون در صحرای آریزونا هیچکس برای جلب توجه رقابت نمی کند

    فقط حتی یک بیلبورد داشته باشید در آنجا شما بردید

    ولی در میدان  تایمز جلب توجه احتمالا از هر جای دیگر در دنیا با ارزش تر است، بیش از 330 هزار آدم هر روز از کنار آنها می گذرند.

    اگر می خواهید حواستان پرت شود، اتوبوس ، تاکسی، بازاریاب های در حال داد زدن و در نهایت ، بیلبورد های الکتریکی وجود دارند.

    بعضی از آنها حتی با حالتی غیر جذاب، در حال نشان دادن بازخوردهای مردم در میدان یا عکس های مشتریان هستند.

    اجاره ی یک بیلبورد در میدان تایمز سالیانه بین 1 تا 4 میلیون دلار برای شما آب می خورد.

    چه شکل های دیگری از آفلاین مارکتینگ نشات می گیرد؟

    اگر وارد مغازه های فروش اپل شوید چه می بینید؟

    apple store
    یک اپ استور

    آدم ها به روی محصولات روی میز خم شده اند تا قبل از خرید، محصول را تست کنند.

    اگر هر نوع محصول الکتریکی دارید ، یک دمو از محصول بخش مهمی از فرآیند دیجیتال مارکتینگ است.

    خب، مورد بعدی چیز جذابی است. اگر شما این را یادتان است بچه خوش شانسی محسوب می شوید:

    demo ps disk

    این یک سی دی دمو برای پلی استیشن است. تعداد زیادی از این ها با بازیها و یا مجلات پخش شده بودند.

    یادتان می آید کسی به شما CD (و بعد ها DVD) می داد، نمی توانستید تحمل کنید تا سریع بروید خانه و آن را داخل دستگاه بذارید ببینید درباره چیست؟

    با کمی تفاوت نسبت به دمو، اینجا نمونه های محصول در حالت دیجیتالی هستند.

    رادیو مارکتینگ

    بیش از 100 سال از اولین پخش زنده رادیو گذشته و حالا چی؟ هنوز هم رادیو وجود دارد.

    –  بیش از 250 آمریکایی هر ماه  به رادیو گوش می کنند.

    – مردم بطور میانگین 102 دقیقه در هر روز ، صرف گوش کردن به رادیو می کنند.

    – تبلیغات رادیو، تا سال 2023، پیش بینی می شود که تا نیم میلیارد دلار افزایش یابد .

    در سال های اخیر رادیو حرکت هوشمندانه ای زده است: در ابتدای پخش زنده، میزبان بلند بلند تبلیغات اسپانسر را می خوانند.

    این جایی است که میزبانان برنامه رادیویی یک متن می خواند که شما یا خودش برای ارتقای محصول نوشته اید.

    برای تبلیغ، خود ایستگاه های رادیویی اطلاعاتی در اختیار شما می گذارند تا تصمیم بگیرید که مخاطبین شما به کدام شبکه گوش می کنند.

    بعنوان مثال اگر شرکت شما محصولات بارداری می فروشند، باید برنامه رادیویی برای اسپانسر شدن انتخاب کنید که میانگین شنونده های آن خانم های بین 24 تا 40 سال است.

    تلویزیون مارکتینگ

    این دسته از بازاریابی شبیه اسطوره ای است که به نظر نمی رسد هیچ وقت از بین برود. همچنین علنا، صنعتی است که بیشترین پول در آن هر ساله ریخته می شود.

    دو حقیقت درباره تلویزیون مارکتینگ:

    – آمریکایی ها بطور متوسط 4 ساعت روزانه تلویزیون می بینند.

    – 78 درصد مردم از شبکه های جهانی (ماهواره) بهره می برند.

    هر چند با  تبلیغات تلویزیونی سخت تر می توان مخاطب مدنظر را هدف گیری کرد و ROI پایین تری نسبت به تبلیغات دیجیتال دارد، باز نوعی از تبلیغات است که ارزشش را دارد؛ ولی هزینه دارد.

    هزینه تبلیغات بیلیوردی یادتان هست؟

    هر 60 ثانیه تبلیغ تلویزیون حین بازی های جام جهانی حدود  5 یا 6 میلیون دلار هزینه دارد.

    این تبلیغات سرمایه گذاری آنلاین هم هستند، میلیون ها بازدید یوتیوب به مرور زمان ایجاد می کند.

    تلویزیون هم به این شکلی که می شناسیم، کم کم محو می شود و راه را برای حالت شخصی سازی شده تر که الان عادت داریم، باز می کند.

    پس برای آفلاین مارکتینگ بهتر است تمرکز و سرمایه خود را روی بسترهای آینده بگذارید.

    گوشی مارکتینگ

    تقریبا 75 درصد آمریکایی ها تلفن هوشمند داشته و در سال 2014 به مرزی رسیدیم که اکثریت به اینترنت از طریق لپ تاپ یا گوشی دسترسی دارند.

    گوشی مارکتینگ اینجاست و از سال 2015 هزینه صرف شده روی تبلیغات موبایل از تبلیغات روی دسکتاپ پیشی گرفت.

    2 راهی که در هر گوشی هوشمند وجود دارد و کاملا دست کم گرفته شده:

    1- تماس و پیامک

    تماس سرد نوعی از تماس است که به یک نفر بدون ارتباط قبلی زنگ بزنی و سعی کنی چیزی بفروشی.

    با اینه این نوع بازاریابی به اندازه شبکه های اجتماعی و یا ایمیل بازخورد ندارد ولی همچنان یک راه معتبر به حساب می آید.

    راه بهتر از طریق پیامک است که تقریبا خواندنش تضمین شدست.

    با اینحال قطعا به  اجازه گرفتن برای ارسال متن نیاز دارید و سرویس هایی که پنل پیامکی به شما ارائه دهند هم وجود دارند.

    از بهترین کاربردهای پیامک، یاد آوری به مشتریان است یا حتی پیشنهاد ها و تخفیف های ویژه.

    2- بارکد (QR code)

    scan code

    کافی است با دوربین گوشی همراه خود یک بارکد را اسکن کنید تا نتیجه را به شما نشان دهد.

    نتیجه گیری دیجیتال مارکتینگ

    این یک لقمه ای از مبحث دیجیتال مارکتینگ بود، همانطور که می بینید هیچکس توان تحمل ضرر استفاده نکردن از فرصت های فضای وب را ندارد و در نهایت هر کارفرمایی مجبور به تسلط بر آنلاین مارکتینگ خواهد شد.

    بکارگیری تعدادی تکنیک بازاریابی آفلاین کمک می کند که از کار بی کار نشوید و تنوع مسیر کاری شما را فراتر از شبکه های مجازی ، تولید محتوا و از این قبیل می برد.

    در ضمن دنیای آنلاین و آفلاین دارد یکی می شود. همه لوازم سنتی از جمله یخچال ، اجاق گاز و حتی بیلبورد ها تا حد بصری شدن به روز خواهند شد.

    شرکت ما در همین راستا تکنیک های آنلاین و آفلاین مارکتینگ بوجود آمده تا شما با حفظ ارزش وقت خود ، مشکلات کاری، خصوصا برای وارد عرصه دیجیتال شدن را، به ما بسپارید تا در این راه موفقیت از دنیای تکنولوژی باز نمانید.

    همین حالا می توانید درخواست یک مشاوره رایگان بدهید.

    اقتباسی از: https://neilpatel.com/what-is-digital-marketing/

    همچنین مقاله قبلی مرتبط ما را مطالعه کنید.

    یه تست رایگان برای کسب و کارت هم داریم که میتونی خودتو تحلیل کنی. رایگان که ضرر نداره!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.