چه استراتژی برای تولید محتوا داشته باشم؟ + مراحل

بازاریابی محتوا به عنوان زیر شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ، هدف در ساخت رابطه با بازار هدف را دارد. در اینجا به استراتژی و مراحل آن بصورت خلاصه می‌پردازیم.
content marketing
  • مدت زمان تخمینی مطالعه: 8 minutes

    بازاریابی محتوا به عنوان زیر شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ، هدف در ساخت رابطه با بازار هدف را دارد. در اینجا به استراتژی و مراحل آن بصورت خلاصه می‌پردازیم.

    بازاریابی محتوا قبل از اینترنت هم وجود داشت. از زمانیکه انسان صحبت کردن یادگرفت، داستان‌گویی هم شروع شد و این اصل قضیه بازاریابی محتوایی است.

    مثلا کمیک G.I.JOE از بهترین نمونه های این نوع بازاریابیست.

    زمانی که مارول ( marvel ) این کمیک را منتشر کرد استراتژی ساده‌ای داشت، اسباب بازی‌های Kenner Toy Company’s Starwars نیاز به یک داستان بعنوان پیش زمینه دارند! پس برای یک سری از آنها کمیک ساخت و در عرض 2 ماه 20 درصد بازار هدف آنها بیش از 2 عروسک از G.I.JOE داشتند.

    از این داستان حدود 40 سال می‌گذرد و خیلی چیزها عوض شده است و راه‌های بازاریابی به شبکه‌های مجازی گسترش یافت؛ پس شانس جدیدی برای همه فراهم شد.

    شاید فکر کنید فقط 50 یا نهایت 70 سال از اینکه ما بازاریابی محتوا رو شروع کردیم میگذرد اما اشتباه حدس زدید! سال 1732 مردی به نام بنجامین فرانکین اولین نسخه Poor Richard’s Almanac را منتشر کرد.

    چرا؟نه بخاطر اینکه نویسندگی را دوست داشت، بلکه می‌خواست شغل جدید خودش را در حیطه چاپ رو تبلیغ کند. پس به این نتیجه رسید که بهترین راه برای تشویق انتشارات به پرینت، تولید‌‌‌‌‌‌ محتوا است.

    توصیف بازاریابی محتوا

    بازاریابی محتوا به عنوان شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ، یک استراتژی طولانی مدت و متمرکز است، که با توجه به برند و مخاطب مورد نظر، سعی بر تولید محتوای ارزشمند، در راستای ساخت رابطه‌ی قوی با بازار هدف را دارد.

    برخلاف تبلیغات، تولید محتوا نشاندهنده‌ی ارزش قائل شدن برای مخاطب است.

    استراتژی تولید محتوا

    نسبت به زمانیکه روزنامه و مجله رایج بوده، امروزه روش های تولید محتوا بشدت گسترش یافته است.

    بصورت کلی هیچ روش ثابت شده‌ای برای تعیین استراتژی تولید محتوا وجود ندارد. استراتژی شما بستگی به فعالیت برند شما، نیاز و نحوه‌ی هدایت مشتریتان به انتهای قیف بازاریابی‌تان دارد.

    برای اینکار باید با تحقیق درباره مخاطب و نوشتن پرسونای مشتری پیش رفت و صرفا ذهنی و زبانی آن را در نظر گرفتن، کارساز نیست.

    در اینجا لیستی از قالب های موضوعی محتوا برای تعیین بهتر استراتژی آورده شده:

    • چطور/ چگونه…؟
    • تحقیقات علمی
    • نمودار
    • کتاب الکترونیکی
    • تصویرسازی و انیمیشن
    • خلاصه کتاب ها
    • تحلیل ابزارها و وسایل مختلف و پیشنهاد دادن ابزار مناسب
    • سوالات متداول
    • وبینار
    • اینفوگرافی
    • مصاحبه
    • لیست
    • میم و عکس های طنز (meme)
    • ویدئو و عکس
    • منابع
    • نقل قول
    • کوییز
    • نظر سنجی
    • پادکست
    • اخبار

    با اینکه بیش از 300 سال از بازاریابی محتوا می گذرد ولی یک چیز در آن ثابت است و آن این است:

    نیاز مردم را بشناس.

    آن را به تصویر بکش و آگاهشان کن.

    حال مشکل را حل کن و پیشنهاد خود را ارائه بده.

    مسیر مشتری(customer journey)

    درباره نقشه راه چیزی شنیدی؟ اگر نه الان زمان دانستنش رسیده است.

    مسیر مشتری روند شناخت مخاطبان است، بطوریکه برای هر مرحله از سفر آنها در راستای خرید محصول شما، بدانید چه محتوایی تولید کنید. چون همانطور که می‌دانید کمتر مخاطبی بلافاصله بعد از کشف برند، خرید می کند.

    معمولا آنها بعد از کشف، درباره محصولتان فکر می کنند، چند ماهی مد نظر می گیرند، یک تبلیغ ریتارگت می‌بینند و بعد می خرند.

    بنابراین محتوا، بالای قیف بازاریابی است و باعث برند آگاهی، تعامل و لید می شود.

    گرچه اگر خرید مشتریان را تحلیل کنیم تصمیم سخت خواهد بود که تاثیر تبلیغات بوده است یا محتوا، ولی دغدغه برندها قطعا جلب اعتماد از طریق مقالات و نوشته‌هایی است که دنبال کننده‌ها را به مخاطب بدل می کند چونکه بدون اعتماد، بعید است حتی در ایمیل شما ثبت نام کنند.

    مراحل بازاریابی محتوا

    1) آگاهی

    مرحله اول آگاهی است به این یعنی که مردم متوجه وجود شما بشوند ولی نه اینکه لزوما خریدی بکند یا حتی در ایمیل سایتتان ثبت نام کنند. اول باید درباره برند شما یاد بگیرند و اینجاست که تولید محتوا اینکار را برایتان می‌کند.

    اگر مقاله سایتتان را می خواهید به صفحه اول گوگل ببرید باید دانش سئو را نیز با نوشته هایتان ترکیب کنید.

    عکس زیر را بعنوان مثال ببینید.

    snippet example

    حتما با چنین نتایجی در صفحه  جستجوی گوگل  خود مواجه شده اید که با دیگر نتایج که شامل یک لینک سایت، یک تیتر و یک توضیحات است، متفاوت است. این نوع از نتایج را که snippet مینامند، در ابتدای صفحه جستجو مشاهده می‌کنید که فقط شامل جواب شماست.

    این امتیاز را با یک سئوی خوب می توانید برای مقاله خودتان نیز اختیار کنید.

    بعنوان مثال قرار دادن زمان تقریبی که طول می کشد مقاله را مطالعه کنند در داخل مقاله، یکی از بی شمار امکانات کاربر پسند است که شانس دیده شدن مقاله تان را افزایش می دهد.

    علاوه بر بلاگ نویسی وبسایت، شبکه های اجتماعی قطعا از بهترین بسترهای تولید محتواست. از آنجاییکه اکثر مردم به آنها دسترسی دارند، حتی شما هفته ای حداقل 3 پست بگذارید، برندآگاهی خود را بسیار محتمل میکنید.

    از آنجاییکه هدف اصلی افراد از صرف زمان در شبکه های اجتماعی ، دیدن محصولتان و خرید آن نیست، پس حواستان باشد صفحه شما خیلی جنبه فروش و محصول نداشته باشد.

    اکثریت به دنبال سرگرمی هستند پس سرگرمی ارائه دهید تا آنها را تبدیل به مشتریان بالقوه کنید. بعنوان مثال شرکت بیسکوییت اورو (oreo) چون برند جا افتاده و محبوبیست، اجازه اینکه از فضای مجازی خود در جهت فروش و معرفی محصول استفاده کند را دارد!

    oreo feed

    اما اگر در ابتدای راه هستید، اول باید ثابت کنید که به مخاطب اهمیت می دهید.

    پس برای شروع شبکه اجتماعی و سئو را جدی بگیرید.

    2) زیر نظر گرفتن

    بعد از اینکه تعدادی توجه معطوف به شما شد، وقت خرید است؟ نه متاسفانه روند فروش به این سادگی  نیست! در این مرحله، مشتری بالقوه شما باید فکر و سبک سنگین کند و بعد شاید از شما چیزی بخرد.

    برای مرحله ی سبک سنگین کردن، شما باید انها را راهنمایی کنید به سمت خرید کردن (لید).

    بعنوان مثال با ثبت نام در ایمیل نامه یا پر کردن یک فرم. از بهترین روش های جذب در این مرحله، کتاب الکترونیکی است، چون قبل از خرید باید با شما آشنا شوند تا اعتماد کنند و کتابی که ارائه می دهید به سادگی سبک و لحن شما را عرضه می کنند.

    3) تصمیم نهایی

    آخرین مرحله قطعا مورد علاقه شماست: مرحله تصمیم نهایی و خرید.

    ولی این مرحله می تواند پایان خوش یا تلخ داشته باشد. یا قرار است شخصی را به یک خریدار دست به نقد تبدیل کنید یا… خیر!

    سئوی این قسمت تمرکز بر کلمات کلیدی بسیار طولانی دارد و CTA ( دعوت به اقدام) های در سراسر متن مثل دعوت به خرید، مشاوره رایگان، پر کردن فرم، ثبت نام در ایمیل و یا یک دموی رایگان از محصول و خدماتتان.

    جمع بندی و نکات اضافه

    علاوه بر بلاگ و شبکه های اجتماعی ، تبلیغات برای کمک به دیده شدن و فروش، در انواع و اقسام، در دسترس است. چه تبلیغات داخل شبکه های اجتماعی ، چه بلاگری و چه کلیکی همگی راهی عالی برای به رخ کشیدن وجه تمایز یک برند از رقبا است.

    قیف بازاریابی خود را در مرحله به مرحله تحلیل کنید و نتایج را اعمال کنید. ابزاری که پیشنهاد می کنیم برای تحلیل و انجام تست A/B بکار ببرید، گوگل آنالتیکس است.

    خلاصه دنیا روز به روز پر سرو صدا تر می شود و قبل از اینکه دیر بشود، باید بازاریابی محتوا را به کار گیریم تا موفقیت کسب و کارمان را حفظ کنیم.

    مقالات دیگری که در این باره میتوانید مطالعه کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.